Picasso en de nieuwe media
Gisteren sprak ik Marca van de Broek. Zij is er van overtuigd is dat publiciteit zoeken ontzettend belangrijk is voor een kunstenaar. Zij vertelde mij over het belang van een de nieuwe media. Marca vertelde dat het schrijven van een blog bijdraagt aan de zichtbaarheid en bekendheid van een kunstenaar.
Laat ik schrijven over kunst nou eens heel erg leuk vinden! Laatst schreef ik een artikel voor Pink Nijmegen en vroeg mij daarna af waarvoor ik nog meer zou kunnen schrijven... helemaal vergetend dat mijn eigen website ook de mogelijkheid geeft tot het schrijven van een blog!
Even terug naar de publiciteit voor een kunstenaar. Kijkend naar het leven van Picasso kunnen we zeggen dat deze man van belangstelling hield. Hij zocht graag de publiciteit, wist hoe hij in de spotlight kon komen. En het resultaat is er naar... wie ken hem niet? Zijn goede vriend en concurrent Braque hield zich voornamelijk bezig met de schilderkunst en met het uitdagen van Picasso wat voor zijn carriere erg goed was. Maar helaas minder met publiciteit. Niet dat we Braque niet kennen, maar toch minder van gehoord niet waar?
En dan Van Gogh, geen schilderij verkocht tijdens zijn leven... Publiciteit gezocht? Ik moet toe geven dat ik dat niet zeker weet. Wat ik wel weet is dat hij heel erg veel over zijn werk heeft geschreven, honderden brieven aan zijn broer. Ik vraag mij dan af: hoe bekend zou hij zijn geweest als hij die brieven niet had geschreven? Zou hij dan net zo bekend zijn geworden of hebben die brieven bij gedragen aan zijn populariteit? Hebben die brieven zijn werk inzichtelijker, toegankelijker gemaakt? Wij weten nu hoe het voor hem was om te schilderen, hoe hij te werk ging en welke gedachten hij had over het werk.
Het is ook heel interessant om te weten wat een kunstenaar beweegt, wat haar of hem doet besluiten een kunstwerk te creeeren en hoe dit dan daadwerkelijk tot stand komt. Gelukkig zijn er mensen zoals Sacha Bronwasser en Bernard Dewulf. En voor de kunstenaar zelf is een blog zoals deze daarvoor uitermate geschikt! Geen brieven aan familielid, maar aan U, de onbekende lezer.
In het huidige kunstklimaat waarin niet gesnoeid (snoeien is bloeien zegt de tuinder) maar ronduit geen water meer gegeven wordt aan de onbekende kunstenaars is het juist belangrijk dat wij kunstenaars ons goed laten zien. Dat we het maken en tonen van onze kunst 'inzichtelijk' en 'toegankelijk' maken.
Ik hoop dat ik met dit blog, mijn website, twitter en niet te vergeten de kunstwerken die ik maak daar een bijdrage aan kan leveren. Laten Picasso en Van Gogh mijn voorbeelden zijn. Niet om de kunstwerken die ze gemaakt hebben, maar om de publiciteit die Picasso zocht en de brieven die Van Gogh over zijn werk schreef.
Yette Rohde 22 augustus 2011